Kezdetek
Avagy mire is jó a fizika?
Kedves Scienceguruk követők, olvasók!
Szögezzük le:
a FIZIKA nem egy iskolai tantárgy
a FIZIKA maga a nagybetűs TERMÉSZETTUDOMÁNY
Ezért, ennek megfelelően úgy kell kezelni, mint mondjuk a legnagyobb, leghíresebb operaénekeseket.Körül kell udvarolni, szép ruhákba kell öltöztetni, és amikor már mindenki figyelmét felkeltette, akkor jöhet az igazi kultúra, a gyönyörű hang, a belső szépség.
Tudjuk, hogy az utóbbi években nagyon sok kezdeményezés indult el Európa szerte és Magyarországon is, hogy a fiatal generációkban felkeltsék a figyelmet a természettudományok minden ága iránt, vonzóvá tegyék a tudományos életpályát.
Sajnos nem minden kezdeményezés talált megfelelő anyagi támogatásra, így a terveiket nem, vagy csak részben tudták kivitelezni, befejezetlen projektek, elhalt honlapok tucatjai jelzik a próbálkozások útját.
Pedig, ahogy azt a Kutatók Éjszakája, és annak nagy sikere is bizonyítja, igény van rá a társadalom széles rétegeiben. Ha rákérdezünk a Kutatók Éjszakájának a részt vevőire, hogy terveznek-e természettudományos irányba tovább tanulni, bizony a többség nemmel válaszol, és ez nem is gond. Bármivel foglalkozzanak is felnőttként, nem lehetnek tudományos analfabéták.
A mi kezdeményezésünk is belebotlott ezekbe nehézségekbe, s bizony a lelkesedés pénz nélkül nem mindig elegendő, az eszköz és anyaghiány a leglelkesebb tanárt is letaglózhatja. Programunk eddig kétszer próbálkozott a tágabb környezetünkbe eljuttatni az ÉRDEKES FIZIKÁT, vagyis a figyelemfelkeltő, érdekfeszítő kísérleteket.
Mi hárman, a szervező tanárok (középiskolai fizikatanárok) összedugtuk a fejünket, s kidolgoztunk egy szerintünk üdvözítő programsorozatot, amellyel mind középiskolás diákjainkat fejleszthetjük, mind az általunk felkeresett általános iskolás diákokat "elvarázsolhatjuk".
Miért pont általános iskolásokat? Miért pont középiskolásokat?
A középiskolás korosztályban rengeteg rejtett tehetség lappang, sokan szívesen gondolkodnak, töprengenek tudományos vagy technikai kérdéseken, csak ezt nem szívesen osztják meg, félnek a kudarcélménytől. Őket a sikerélményre, az elérhető eredményekre kell rávezetni. Nem mindig kell készen a kezükbe adni a megoldásokat! Ha ők jönnek rá, vagy ők magyarázhatnak el egy jelenséget, egy kísérletet, azzal mélyebben megértik magát a lényegét a fizikának.
Az általános iskolás korosztályban még nyitottak a gyerekek, rengeteget kérdeznek, nem bánják, ha úgymond butaságot mondanak, vagy kérdeznek, és egyszerűen ÉLVEZIK a jól előkészített, érdekes kísérleteket, és a MAGYARÁZATUKAT is!
Sajnos az általános iskolában nagyon kevés idő van a természettudományos oktatásra, és persze a szülők nagy része is előítéletekkel kezeli a fizikát, kémiát, biológiát és földrajzot. Ha ők nem szerették, vagy nem értették, ezt az érzést átragasztják a gyerekekre is. Olyasmi ez, mint a fogorvos! Jajjj, csak legyek túl rajta!!! - mondják sokan, pedig ...
Tudjuk, sokan most azt mondhatják, hogy az interneten rengeteg kísérletet láthatnak a gyerekeink, látványosabbakat, durranósabbakat, mint amit mi tudunk nekik bemutatni, ugyanakkor a mi kísérleteink ott vannak a kezük ügyében, ők is kipróbálhatják, elvégezhetik, minden veszély nélkül. Az interneten látottak nem mindig lekövetendő, elvégezhető példák.
Szóval, hárman összedugva a fejünket kialakítottunk egy programtervet, amelyet a váci Boronkay György Közhasznú Alapítvány vett a védőszárnyai alá, s így több pályázaton is indulhattunk, az anyagi finanszírozás reményében. Első sikerélményünk a TÁMOP-3.4.5-12-2012-0001 "Tehetséghidak" - "Tehetség hónap" - kiemelt programon nyertünk el anyagi támogatást, melyből a 2013/2014-es tanévben egy teljes hónapon keresztül 6 fizikatanár, több, mint 20 mentor diák, 10-12 előadó diák és 4 általános iskola részvételével több tehetség segítő programot szervezhettünk. Az adott pályázati kiírásnak megfelelően a pályázatban elnyert összeget egy hónap alatt kellett felhasználni, így a programunk egyes elemeit tudtuk csak később tovább vinni, és azt is csak a három tanár és a mentordiákok lelkesedésére alapozva.
Folyamatosan beadott pályázatainknak köszönhetően ebben a tanévben, 2016/2017-es tanév, sikerült egy éves programra támogatást szereznünk, ugyanis az Auchan Magyarország a Szolidaritás Napja alkalmával adja át támogatását a programunknak. Bár a jelen pályázattal csak erre a tanévre tudtuk biztosítani az anyagi forrást, reméljük, hogy mind az Auchan Magyarország, mind pedig a további lehetséges támogatók fantáziát látnak a programunkban.
Mindenkit sok szeretettel várunk programismertetőnk alkalmával 2016 október 5-én 10 órától a Dunakeszi Auchan-ban, ahol ízelítőt láthatnak tevékenységünkből, s ahol kérdéseket tehetnek fel, akár érdeklődő szülőként, akár kollégaként.
Képeink a Tehetség hónap alatt készültek, a váci Árpád Fejedelem Általános Iskola lelkes diákjainak és tanárainak részvételével.