2016. nov 17.

100 méteres szállítmány az autópályán!

írta: fizikusmanó
100 méteres szállítmány az autópályán!

Egy év előkészítés után....

Nem tudom hányan csodálkoztatok már el a mérnöki csúcsteljesítményeken, úgy a miniatürizálás, mint a megalizálás (vigyázat, én képeztem ezt a szót, NE mutassátok meg magyartanárnak! Rossz véleménnyel lesz a fizikatanárokról .-) )

Szóval, én a napokban megfigyelhettem egy ilyen megatruck szállítmány manőverezését. Sajnos nincs még olyan fényképezőgépem, se kamerám, amivel jó minőségű anyagot tudtam volna felvenni, ezért egy újságból ágyazok most be ide. 

 

en Videos
en Videos

 

forrás: diariovasco.com

A történet.

A városba, San Sebastian/Donostia, Baszkföldön, tengeren érkezett Japánból egy elég méretes szélturbina a kikötőbe, de a rendeltetési helye egy kissé odébb található, kb. 150 kilométerre. Ez azért nem áthidalhatatlan távolság napjainkban. Csak hát nem mindegy, hogy egy bőröndöt kell-e eljuttatni ekkora távolságra, vagy egy 100 méter hosszú teherautót. Ez kb. egy futball pályányi hossz. A Hitachi szélturbina méretei: 94,81 m hosszú, 6,54 m széles, 5,32 m magas, a tömege pedig 514,4 tonna!!

Ezt a bűvészmutatványt 3 fejű (vagyis három kamion-elejet tartalmazó) 14 külön-külön kezelhető tengellyel bíró szuper megakamionnal oldották meg. A tömeg miatt hidraulikus felfüggesztést alkalmaztak a tengelyeknél. Ugyanakkor a szakértők többször is kifejtették, hogy nem a tömeg jelentette a komolyabb problémát, inkább a szállítmány hossza okozott nehézségeket. A normál körülmények között kb. 2 órás utat három éjszakára bontva teszi meg a szállítmány, a hegyi terep, és a szerpentinek miatt többször is az ellentétes irányú közlekedési sávot véve igénybe. A helyi laboratórium - ahová bemérésre/honosításra érkezik a szélturbina - munkatársai egy teljes éven keresztül tervezték a rögzítést, elhelyezést, útvonalat, engedélyeket, úgymint a közlekedési felügyeletek, katasztrófavédelem, rendőrség, mentők, stb megszervezésével. Felemelő érzés volt látni a helyiek izgalmát a szállítmány indításakor, az esti 22:00 utáni órákban, sok-sok ember nézte, fényképezte és filmezte ezt a különlegességet. Azután pedig elégedetten elvonultak, és a szokásos bárokban, haverokkal mindent megbeszéltek, kitárgyaltak.

bar-406884_1920_ingyenes.jpg

Ahogy azt másnap olvastam, az úton két kritikus pont is volt, az egyik egy elég kis átmérőjű körforgalom volt Gomistegi-ben, ahol teljes egy órát forgolódtak, a másik pedig a már említett hegyi szerpentin, Etzegarate.

A körforgalomról szólva, megsúghatom nektek, hogy Baszkföldet nyugodtan hívhatnánk a körforgalmak hazájának. Na persze itt igazi körforgalmakról van szó, nem pedig amolyan váci stílusról :-)

Ma éjszaka teszi meg az utolsó szakaszát a konvoj, reméljük sikeresen megérkezik, majd a bemérés, homologizáció után indulhat is vissza a Japán gyárba.

Remélem ti is élveztétek az emberi teljesítőképesség újabb mintáját.

Nekem egy másik nagy élményem a Megyeri-híd utolsó elemének a beemelése volt, a helyszínen nézve.

Üdv,

ScienceGuruk

logo_scienceguruk.jpg 

 

 

 

Szólj hozzá