ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Verseny 1.forduló
A ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Versenyének az 1. fordulója
ELMÉLETI KÉRDÉSEK:
Válassz az alábbi témakörökből egyet! Ha érdekesnek találod mindkettőt, plusz pontért azt is kidolgozhatod.
E1. Ismertessétek a természetben megtalálható csapadék-fajtákat!
Melyik mikor, milyen körülmények esetén, hogyan alakul ki, mi jellemzi? (Plakáton történő megoldásnál tüntessétek fel a halmazállapot-fajtákat is.)
Plusz pontért: hallottatok, olvastatok, találkoztatok-e a természetben/mindennapi életben ezen csapadékfajták különleges, megdöbbentő megjelenéséről?
Segítséget találhattok a blogunkon is!
E2. Ismertesd a következő Holddal (is) kapcsolatos jelenségeket!
Mikor, miért, hogyan jönnek létre, van-e következményük. (ha igen, mi az?) Napfogyatkozás, holdfogyatkozás, árapály-jelenség, vakár, szökőár, „szuperhold”.
Plusz pontért: készíts fényképet az idei szuperholdról (nov. 14.)
Mit jelent, mi a háttere, eredete a „once in a Blue Moon” angol kifejezésnek?
Egyéb Holddal kapcsolatos érdekes jelenség, kifejezés ismertetése.
Segítséget találsz a blogunkon is!
MÉRÉSI FELADAT:
M1. Készíts úszó sűrűségmérőt az alábbi leírás szerint!
Vegyél egy 14-15 cm hosszú vékony szívószálat, és gyurmaragacs vagy gyurma segítségével súlyozd ki a vízben úgy, hogy a vége kb. 3-4 cm-re álljon ki a vízből. A vízben lévő végét is zárd le a ragaccsal, hogy ne menjen bele víz!
Jelöld meg a víz szintjét a mérődön! A legegyszerűbb az átlátszó literes mérőedénnyel dolgozni!
Ezután különböző sűrűségű folyadékokba is tedd bele a mérődet:
cukrozott víz ( 1 literbe legalább 8 kanál cukrot keverjél el), tej,, ízesített citromos tea, fehér bor (szigorúan felnőtt felügyelete mellett!!!), kóla, citromlé.
Jelöld meg a különböző folyadékokba merülő mérődön a folyadék szintjét! Dolgozz különböző színű alkoholos filccel vagy számozd meg a folyadékokat és a hozzájuk tartozó szinteket!
Amelyik folyadékban a mérőd jobban elmerül kisebb a sűrűsége, mint a vízé. Ez alapján meg tudod adni, hogy a vízhez vagy egymáshoz képest melyik folyadék a sűrűbb!!
Miután a vízben a mérőd már működik, készíts egy méréssorozatot legalább 5 különböző folyadékkal, és rendezd őket a sűrűségük alapján sorba! Ha ügyes vagy, kitalálhatsz egy jó jelölési módot a mérődre!
Készíts egy mérési jegyzőkönyvet A4-es méretű lapra, ami tartalmazza a leírásokat, a mérési összeállítást,a mért és számolt adatokat és csatolj mellé legalább 2 - maximum 4 jó minőségű fényképet a mérésedről!
A mérési jegyzőkönyvet készítheted word dokumentumban, vagy saját kezűleg leírva melyet le is fényképezhetsz. A lényeg, hogy el tudd küldeni e-mailben nekünk!
MODELLKÉSZÍTÉS:
MK1. Rakéta hajtás elve alapján működő modell:
Történeti bevezető:
Az első rakéták az ókori Kínában jelentek meg i.e.300-ban, de lehetséges, hogy csak 1000 évvel később. Ekkor tűzijátékokra használták őket. A 12. században jelentek meg a rakéták, mint fegyverek. A 20. században Robert Goddard építette meg az első folyékony-hajtóanyagú rakétát. Az igazi áttörés akkor következett be, amikor az űrbe is ki lehetett jutni velük.
Meglepő módon egészen a XIX. század végéig az emberek úgy gondolták, hogy nem lehet a világűrben repülni, mert a repüléshez mindenképpen szükség van a levegőre. Az orosz Ciolkovszkij ismerte föl elsőként a rakétahajtás elvét. Ennek lényege, hogy a rakéta és a benne lévő hajtóanyag alkot egy rendszert, és a rakétából kiáramló nagy sebességű égésgáz tolja előre a rakétát.
A Te feladatod az lesz, hogy egy olyan modellt készíts, ami ezen az elven működik!
Törekedj az egyszerű kialakításra, és ne legyen senki számára veszélyes a használata!
Bármilyen anyagot felhasználhatsz hozzá, és a meghajtást is rád bízzunk ( természetesen a robbanásveszélyes anyagokat kizárva!!)!
Felhívjuk a figyelmed a körültekintő kísérletezésre!
Az elkészült modellről készíts 2-4 db jó minőségű fotót, és mellékeld a modelled leírását is.
( Miből készítetted, mivel tudod meghajtani, és mekkora távolságot tud megtenni! Mik voltak a megtervezés és kivitelezés nehézségei. Miért nem működött valamelyik?)
Készíts egy modellt az iskolánkban megrendezésre kerülő kiállításra, és egyet magadnak, hogy társaidnak is be tudd mutatni!
Segítséget a blogunkon is találhatsz!
Sok sikert a tervezéshez!