2017. már 19.

ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Verseny 1.forduló

írta: fizikusmanó
ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Verseny 1.forduló

A ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Versenyének az 1. fordulója

 

ELMÉLETI KÉRDÉSEK:

gondolkodas_pixabayoy-1867332_1920.jpg

Válassz az alábbi témakörökből egyet! Ha érdekesnek találod mindkettőt, plusz pontért azt is kidolgozhatod.

E1. Ismertessétek a természetben megtalálható csapadék-fajtákat!

Melyik mikor, milyen körülmények esetén, hogyan alakul ki, mi jellemzi? (Plakáton történő megoldásnál tüntessétek fel a halmazállapot-fajtákat is.)
Plusz pontért: hallottatok, olvastatok, találkoztatok-e a természetben/mindennapi életben ezen csapadékfajták különleges, megdöbbentő megjelenéséről?

Segítséget találhattok a blogunkon is!

E2. Ismertesd a következő Holddal (is) kapcsolatos jelenségeket!

Mikor, miért, hogyan jönnek létre, van-e következményük. (ha igen, mi az?) Napfogyatkozás, holdfogyatkozás, árapály-jelenség, vakár, szökőár, „szuperhold”.

Plusz pontért: készíts fényképet az idei szuperholdról (nov. 14.)
Mit jelent, mi a háttere, eredete a „once in a Blue Moon” angol kifejezésnek?

Egyéb Holddal kapcsolatos érdekes jelenség, kifejezés ismertetése.

Segítséget találsz a blogunkon is!

 

MÉRÉSI FELADAT:

meres_pixabay.png

M1. Készíts úszó sűrűségmérőt az alábbi leírás szerint!

Vegyél egy 14-15 cm hosszú vékony szívószálat, és gyurmaragacs vagy gyurma segítségével súlyozd ki a vízben úgy, hogy a vége kb. 3-4 cm-re álljon ki a vízből. A vízben lévő végét is zárd le a ragaccsal, hogy ne menjen bele víz!

Jelöld meg a víz szintjét a mérődön! A legegyszerűbb az átlátszó literes mérőedénnyel dolgozni!

Ezután különböző sűrűségű folyadékokba is tedd bele a mérődet:

cukrozott víz ( 1 literbe legalább 8 kanál cukrot keverjél el), tej,, ízesített citromos tea, fehér bor (szigorúan felnőtt felügyelete mellett!!!), kóla, citromlé.

Jelöld meg a különböző folyadékokba merülő mérődön a folyadék szintjét! Dolgozz különböző színű alkoholos filccel vagy számozd meg a folyadékokat és a hozzájuk tartozó szinteket! 

Amelyik folyadékban a mérőd jobban elmerül kisebb a sűrűsége, mint a vízé. Ez alapján meg tudod adni, hogy a vízhez vagy egymáshoz képest melyik folyadék a sűrűbb!!

Miután a vízben a mérőd már működik, készíts egy méréssorozatot legalább 5 különböző folyadékkal, és rendezd őket a sűrűségük alapján sorba! Ha ügyes vagy, kitalálhatsz egy jó jelölési módot a mérődre!

Készíts egy mérési jegyzőkönyvet A4-es méretű lapra, ami tartalmazza a leírásokat, a mérési összeállítást,a mért és számolt adatokat és csatolj mellé legalább 2 - maximum 4 jó minőségű fényképet a mérésedről!

A mérési jegyzőkönyvet készítheted word dokumentumban, vagy saját kezűleg leírva melyet le is fényképezhetsz. A lényeg, hogy el tudd küldeni e-mailben nekünk!

 

MODELLKÉSZÍTÉS:

MK1. Rakéta  hajtás elve alapján működő modell:

Történeti bevezető:

Az első rakéták az ókori Kínában jelentek meg i.e.300-ban, de lehetséges, hogy csak 1000 évvel később. Ekkor tűzijátékokra használták őket. A 12. században jelentek meg a rakéták, mint fegyverek. A 20. században Robert Goddard építette meg az első folyékony-hajtóanyagú rakétát. Az igazi áttörés akkor következett be, amikor az űrbe is ki lehetett jutni velük.

Meglepő módon egészen a XIX. század végéig az emberek úgy gondolták, hogy nem lehet a világűrben repülni, mert a repüléshez mindenképpen szükség van a levegőre. Az orosz Ciolkovszkij ismerte föl elsőként a rakétahajtás elvét. Ennek lényege, hogy a rakéta és a benne lévő hajtóanyag alkot egy rendszert, és a rakétából kiáramló nagy sebességű égésgáz tolja előre a rakétát.

A Te feladatod az lesz, hogy egy olyan modellt készíts, ami ezen az elven működik!

Törekedj az egyszerű kialakításra, és ne legyen senki számára veszélyes a használata!

Bármilyen anyagot felhasználhatsz hozzá, és a meghajtást is rád bízzunk ( természetesen a robbanásveszélyes anyagokat kizárva!!)!

Felhívjuk a figyelmed a körültekintő  kísérletezésre!

Az elkészült modellről készíts 2-4 db jó minőségű fotót, és mellékeld a modelled leírását is.

( Miből készítetted, mivel tudod meghajtani, és mekkora távolságot tud megtenni! Mik voltak a megtervezés és kivitelezés nehézségei. Miért nem működött valamelyik?)

Készíts egy modellt az iskolánkban megrendezésre kerülő kiállításra, és egyet magadnak, hogy társaidnak is be tudd mutatni!

Segítséget a blogunkon is találhatsz!

Sok sikert a tervezéshez!

Szólj hozzá

verseny