2017. már 22.

ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Verseny 3. forduló

írta: fizikusmanó
ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Verseny 3. forduló

A ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Versenyének a 3. fordulója:

 gondolkodas_pixabayoy-1867332_1920.jpg

gondolkodó kisfiú forrás: pixabay.com

ELMÉLETI KÉRDÉSEK:

Válassz az alábbi témakörökből egyet! Ha érdekesnek találod mindkettőt, plusz pontért azt is kidolgozhatod.

E5. Ismertessétek a villámok kialakulásának módját, a villámok típusait!

villa_pixabay.jpga villám

Mindenkit felkérek, hogy ne az én villámról írjatok, hanem inkább az alábbi fotón láthatóról, ja és a Villámtolvaj című nagyon izgalmas film megtekintése sem minősül gyűjtőmunkának! Valamint a helység diszkójának a meglátogatása se minősül megfigyelésnek a stroboszkóp miatt! Úgyhogy NE próbálkozzatok a szülők irányában ezzel! (megj:fizikusmanótól :-)):

villam_pixabay.jpg

Felhő-Föld típusú villám forrás: pixabay.com

plusz pontért: hogyan kerülhetjük el/védekezhetünk a villámcsapás ellen a természetben ill. otthonunkban? Milyen „biztonsági előírásokat” célszerű betartani vihar-villámlás idején?

 

E6. Az elektromos áram felfedezése és háztartásokba bevezetése lehetővé tette a régi világítási eszközök (gyertya, petróleumlámpa stb.) lecserélését.

Ismertessétek ezen új módok, eszközök fejlődésének folyamatát! 

(Ki, mikor, mit talált fel, módosított; melyek a mai legkorszerűbb „lámpák”? Tényleg neon van-e a neoncsőben? A magyarok közül kik és hogyan járultak hozzá az „égők” fejlesztéséhez?)

plusz pontért:
1. Mi az a stroboszkóp? Hol és mire használhatjuk?
2. Végy egy kisebb és nagyobb fényerővel is folyamatosan világítani képes LED-lámpát. (pl.: túrázó fejlámpa.) Egy fehér pl. szívószálat mozgass –lassan, gyorsan - a fénybe tartva jobbra és balra. Mit tapasztalsz? Mi lehet a látottak oka? Más fényforrásnál mit tapasztalsz?

Figyelem: az internetről teljes szövegrészeket átemelni nem lehet, azaz: saját szöveges megfogalmazást várunk. Kérjük a munka végén (a 3 oldalnyi terjedelmen kívül) tüntessétek fel a forrást – honnan gyűjtöttetek anyagot. (könyv szerzője, címe, honlap elérhetősége, stb.)

Mérési feladat

M3. Különböző almák sűrűségének vizsgálata!

Vizsgáld meg három különböző alma sűrűségét!

Dolgozz ki mérési eljárást arra, hogyan tudod megmérni egy alma térfogatát!

alma_munkasokkal_pixabay.jpg

a mérés menete akár így is lehetne ... [forrás:pixabay.com]

A sűrűség jele: ρ (ró)

kiszámítása: ρ = m/V        m: tömeg     V : térfogat

A sűrűséget megadhatod a következő mértékegységekkel: kg/m3, g/cm3, kg/dm3, kg/liter

Tedd az asztalra az almákat és írd fel milyen fajta almát vettél!

Első feladatod az almák tömegének mérése!

Majd mérd meg a térfogatukat! Írd le hogyan mérted meg!

Ezek után számold ki a sűrűségüket!

A mérés második részében főzd meg az almákat!

Tedd őket egy lábasba, engedj bele vizet, hogy az almákat ellepje. Majd főzd egy órán át őket.

Itt kérjed egy felnőtt segítségét!

Miután az almák lehűltek, újra végzed el a tömeg és térfogatméréseket!

Számolj újra sűrűséget!

Változott-e valami? A változásnak mi lehet az oka?

Ha semmi nem változott, gondolkodj el azon, miért nem! Próbálj meg magyarázatot találni rá!

Vágd ketté az egyik almát és nézd meg milyen lett belül a szerkezete! Hogyan változott meg?

A mérésedről mellékelj néhány fényképet is!

  

Modell készítése

MK3. Fizikai eszközkészítés, modellezés:

Történeti bevezető:

A fizika tanításának elengedhetetlen része az, hogy egy megalkotott törvényt újra és újra meg tudjunk erősíteni a bemutatott kísérletekkel vagy mérésekkel. Manapság sokkal könnyebben meg tudjuk ezt tenni, mert sok olyan eszközt fejlesztettünk ki, ami erre alkalmas. De azok az igazán jó kísérletek, amiket egyszerű alapanyagokból is el lehet készíteni.

Készíts olyan modellt vagy modelleket amivel, a fizikai szabályokat, törvényeket lehet szemléltetni. Vagy olyat, aminek a működését érdekesnek találod!

Használhatsz bármilyen anyagot ezekhez! Szem előtt tarthatod az újrahasznosítást is!

És itt nem feltétlenül kell bonyolult dolgokra gondolnod.

A cél az, hogy ezekkel felkeltsd az érdeklődést a hozzád hasonló korú diákokban!!

Eszköz bármely témakörhöz készíthető, de megint törekedj az egyedi kialakításra.

Ha találtál egy jó témakört, akkor kérheted egy felnőtt segítségét is abban, hogyan induljál el, mit lehet belőle kihozni.

A lényeg, hogy próbálkozz, alkoss, legyenek saját ötleteid!

Felhívjuk a figyelmed a körültekintő kísérletezésre!

Az elkészült modellről készíts 2-4 db jó minőségű fotót, és mellékeld a modelled leírását is.

Készíts egy modellt az iskolánkban megrendezésre kerülő kiállításra, és egyet magadnak, hogy társaidnak is be tudd mutatni!

Sok sikert a tervezéshez!

Üdvözlettel,

ScienceGuruk

logo_scienceguruk.jpg 

 

Szólj hozzá

verseny auchan versenykiírás boronkay