2016. nov 11.

BME Nyílt laborok délutánja - 2016. november 11

írta: fizikusmanó
BME Nyílt laborok délutánja - 2016. november 11

Tehetséggondozás középiskolásoknak

A Tehetséggondozó ScienceGuruk logo_scienceguruk.jpg

program következő programpontja, a középiskolás, 14-20 év közötti korosztály számára:

BME Nyílt laborok délutánjára történő utazás, szervezett látogatás.

A programban részt vevő diákok közvetlen közelről bepillantást nyerhetnek az egyetemen folyó speciális laborok munkájával, az ottani kutatásokkal, beszélgethetnek oktatókkal és diákokkal. Így megnézhetik az egyik, esetlegesen választható életutat, amit a BME-n történő tanulás nyújthat. Mivel a Tehetséggondozó ScienceGuruk program tanárai kíséretében utaznak, így az ott látottakat a tanárokkal közösen megtárgyalhatják, kérdéseket tehetnek fel.

Egy esetleges életút, hivatás, egy hely ahol sok érdekes kihívás várhat  rátok. Spacex.

space-center-693264_1920_ingyenes.jpg

 

Beszámolót és fényképeket a laborlátogató programról nemsokára itt olvashattok és nézegethettek.

Miközben ezt a blogot írogatom, sokszor elmélázok, hogy milyen is volt az én fiatalkoromban a középiskola. Igen, már nem az ifjú nemzedék tagja vagyok, nemsokára elérkezem ahhoz a ponthoz, amikor már egyre nagyobb születésnapi tortára van szükségem, és nem a meghívottak nagy száma miatt, hanem az elhelyezendő gyertyák számának növekedése miatt.... :-P

cake-916253_1280_ingyenes.jpg

Na, ennyi gyertya már nem elég ....

Szóval visszakanyarodva a mélázásomra, úgy gondolom, hogy a mai középiskolás korosztálynak nagyon nehéz dolga van, a végletekig le vannak terhelve, nem látják tisztán a céljaikhoz vezető utakat és ami a leginkább megnehezíti a dolgukat az a rendelkezésre álló információ mennyisége. Ez az óriási halmaz, tengernyi információ, ami szinte már kezelhetetlen, még akkor is, ha a többség úgy gondolja, hogy ő bizony profi módon kezeli ezt a problémát. Pedig, hogy ez nem így van, az bizony nagyon is meglátszik azokban az esetekben, amikor a diákoknak az internetről gyűjtendő információkkal kell dolgozniuk egy-egy esszé megírásakor, vagy egy feladat szöveges kidolgozásánál. Hiszen nem egy, azaz egy féle lexikont emelnek le a polcról, vagy egy adott szakkönyvben keresik meg a szükséges adatokat, hanem egy határtalan, és állandóan gyarapodó információ folyamhoz férnek hozzá az év 365 napjában, napi 24 órán keresztül. És ez az információhalmaz szűretlen, ellenőrizetlen, sőt sokszor rosszindulatúan manipulált, hamis információkkal teli. 

Mi a megoldás?

Természetesen nem a kőkorszakhoz való visszatérés, nem az információkhoz való hozzáférés tiltása vagy korlátozása, hanem az útmutatás. Nekem még azt mondta a tanárom, hogy keresd a tankönyvben, a lexikonban vagy kérdezd meg egy feletted járó diákot. Ha egyik sem nyújt magyarázatot, jöhetsz hozzám. Én azt mondtam a diákoknak, hogy tartsák be a következő szabályokat:

1 - olvasd el a téma megnevezését alaposan, értelmezőn,

2 - gondolkozz el, és mielőtt a géphez nyúlnál, írd le egy cetlire a kulcsszavakat, amik eszedbe jutnak a témáról saját kútfőből, ne csak magyarul!!

3 - most már rácuppanhatsz a netre, és a kulcsszavak segítségével kereshetsz,

4 - noname honlapokkal ne foglalkozz!

5 - tudományról/technikáról lévén szó, próbálj hiteles, ismeretterjesztő vagy tudományos honlapokról származó cikkeket, oktatási anyagokat keresni,

6 - keresd a kiadott találatok között az egyetemek honlapjait,

7 - keresd a találatok között a tanárod által az év elején felsorolt ajánlott honlapokat, IGEN, ez minden TANÁR alapvető feladata ( lenne ) !

8 - NE használd a copy-paste kombinációt, vagyis ne ollózd össze az anyagot! Legtöbbször már plágiumkereső nélkül is látszik egy esszéről, hogy összeollózott, vagy sem,

9 - a beadandód végére FELTÉTLENÜL illessz be felhasznált irodalom listáját, hivatkozásokat

10 - ja, és tartsd be a tanárod által megadott fájl formátumot, formai, alaki és terjedelmi követelményeket és a beadási határidőt.

Én például legtöbbször elektronikusan kértem a beadást, email-ben, Szigorúan ellenőriztem a beérkezés időpontját, azonnali egyes késedelmes benyújtás esetén.

Ha megtaláltam, hogy honnan lett kimásolva az adott rész, azt a részt pirossal kiemelve, linket hozzárendelve, ami az adott oldalra mutat, újbóli kidolgozásra rövid határidővel visszautalás a diáknak. Ilyenkor természetesen már nem lehet kettesnél jobb jegyet szerezni, hiszen ez felfedezett lopás, csalás.

De ezt minden tanárnak magának kell eldöntenie, hogy milyen eszközökkel veszi rá a diákokat az információ helyes feldolgozására.

communication-1472636_1280_ingyenes.jpg

 

Kellemes időtöltést a laborokban!

ScienceGuruk

logo_scienceguruk.jpg

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

oktatás ajánló kutatás programajánló tudomány egyetem bemutató auchan előadások matematika mérnök fizika tehetség pályaválasztás továbbtanulás vác pedagógia nyílt nap boronkay BME Boronkay scienceguruk