ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Verseny 2.forduló
A ScienceGuruk Tehetségtámogató Program Versenyének a 2. fordulója:
ELMÉLETI KÉRDÉSEK:
Válassz az alábbi témakörökből egyet! Ha érdekesnek találod mindkettőt, plusz pontért azt is kidolgozhatod.
E3. Mutasd be a mikroszkóp felfedezését, felépítését és fejlődését!
Mi volt a mikroszkóp elődje? Ki és mikor alkotta meg az első mikroszkópot? Hogyan nézett ki, miből állt? Mit vizsgált vele? Mekkora nagyítást ért el? A mai mikroszkópok nagyítása mekkora? Van-e olyan eszköz, amely az optikai mikroszkópnál részletesebb képet ad?
Megjegyzés: a téged megdöbbentő, neked tetsző mikroszkopikus képekkel plusz pontot szerezhetsz. (Ilyenekből akár tablót/posztert is készíthetsz, mellyel szintén benevezhetsz a versenybe!)
E4. Mutass be minél több olyan tárgyat, ötletet, berendezést, megoldást, amelyet a természetet megfigyelve és lemásolva alkotott meg az ember! (pl. öntisztuló falfesték?!)
Ismertesd az eredeti ötletet és azt, hogy hogyan másoltuk ezt le, vagy mire használtuk fel? (Segítséget találsz a Természet és technika c. 3 részes sorozatban és a blogunkon, vagyis itt!).
Kérjük, hogy a képek mellé/alá/hátára írd rá mit ábrázol? Illetve tüntesd fel azt a forrást, ahonnan a képet, információt gyűjtötted.
MÉRÉSI FELADAT
M2. Készíts WC papír gurigából minél többféle használat tárgyat!
Az újrahasznosítás jegyében gondolkozz el a feladaton!
A WC papír guriga szerkezete olyan, hogy egy vékony kartonlapot spirális alakban tekernek fel, és ragasztanak össze. Így szerkezete erősebbé válik. Tehát más az erőssége, ha oldalról, vagy ha a két vége felől nyomod össze!
Végezz méréseket a szerkezet erősségének vizsgálatára!
Gyűjts össze több ilyen gurigát, és tegyél négy gurigát egy sima asztalra. Először fektesd le őket le egymás mellé, majd kezdjél rá egyre több könyvet tenni, vigyázz először kevés lapos könyvet tegyél rá! Utána ugyanezt másik négy gurigával állítva is ismételd meg!
A terhelés hatására a szerkezet egyszer csak összeomlik, megroppan. Ekkor mérd le a ráhelyezett
- roppantó - tömegeket!
Arányítsd a két számot egymáshoz!
Állított terhelés tömege/ fektetett terhelés tömege: ………………..
Ezután a mérésed figyelembe véve készíts minél több tartós használati tárgyakat a gurigákból! Készíts fényképet az általad tervezett és kivitelezett használati tárgyakról! Lehet ragasztani, vágni, tűzni és festeni!
Törekedj a saját ötleted minél szebb és praktikusabb megvalósítására!
A mérésedről és a használati tárgyakról is mellékelj fényképeket!
MODELL KÉSZÍTÉSE:
MK2. Elektromos versenypálya modell:
Történeti bevezető:
Elektromossággal először az ókori görögök foglalkoztak. Ők még csak az elektromosság jelenségét próbálták megvizsgálni. Majd eltelt sok száz év és a jelenség mögött rejlő elektront is sikerült kimutatni. Kialakult az elemi töltés fogalma, ami egy elektron töltését jelenti, ezt Robert Millikan amerikai fizikus határozta meg 1909-ben.
Mivel az elektron nagyon kicsi és az anyagon belül mozog, még nem sikerült láthatóvá tenni. Mégis
ez határozza meg a mindennapjainkat. A legnépszerűbb játékok a gyerekek körében az elektromossághoz kötődnek. A láthatatlan elektromos mező mindenütt körülvesz minket. Az elektromos eszközök elterjedésével már az életünk nélkülözhetetlen részévé váltak. De te magad is tudsz ilyen egyszerű áramkört építeni. Az elektromos versenypálya egy ügyességi játék, amibe egy áramkört kell tervezni, és végig vinni egy vezető hurkot úgy, hogy az áramkörbe beépített lámpa ne villanjon fel! Építs saját tervezésű pályát, legyen ötletes, bármilyen anyagot felhasználhatsz hozzá!
Lásd a mellékelt ábrán. (A lemásolás nem számít ötletes megoldásnak.)
Arra azért figyelj, hogy az az izzó vagy led, amit az áramkörbe építesz hány voltos, nehogy az áramkör zárásánál túl nagy feszültséget kapjon!
Itt kérheted egy felnőtt segítségét is!
Felhívjuk a figyelmed a körültekintő kísérletezésre!
Az elkészült modellről készíts 2-4 db jó minőségű fotót, és mellékeld a modelled leírását is.
Készíts egy modellt az iskolánkban megrendezésre kerülő kiállításra, és egyet magadnak, hogy társaidnak is be tudd mutatni!
És ahhoz, hogy tudjuk ki ez a Nobel-díj várományos versenyző, ne felejtsd el a neved, osztályod és iskolád nevét is feltüntetni!
Sok sikert a tervezéshez!
Üdvözlettel,
ScienceGuruk